Als je een website of webshop hebt (of zelfs enkel maar Social Media), dan ben je eigenlijk verplicht om genoeg data te verzamelen. Hoe weet je anders of het werk dat je in je online communicatie steekt wel de moeite waard is? En hoe kan je zonder bezoekersdata kostenefficiënt werken?
Een wereld van verschil
Bezoekersdata op je website, webshop of social media verzamelen kan een wereld van verschil zijn. Misschien spendeer je je online advertentiegeld totaal verkeerd? Of kan de kleur van een button plots meer offerte aanvragen genereren omdat ze nu wél opvalt?
Met al een paar simpele ingrepen en experimenten kan je al verschillende procenten meer interactie (en dus inkomsten) behalen. Doen dus!
Data verzamelen: hoe doe je dat?
Hoe ga je nu bezoekersdata bijhouden? Wel, de meest bekende manier is via Google Analytics. Daar kan je bijhouden welke bezoekers bijvoorbeeld een offerteformulier versturen of op je telefoonnummer klikken.
Zie je bepaalde kenmerken terugkeren die eigen zijn aan websitebezoekers die je contacteren? Zijn dat bijvoorbeeld eerder mannen? Of jonge vrouwen? In een bepaalde regio? Dan kan je daar je focus van communicatie leggen en kostenefficiënter werken.
Natuurlijk werk je best met Google Tag Manager om je Analytics code toe te voegen. Hiermee voeg je immers ook vlot je Facebook Pixel of LinkedIn Pixel toe. Allemaal een schat van info!
Met een tool als Optimizely kan je dan weer experimenten doen: je formulier links of rechts op je contactpagina, de kleur van een button….kleine aanpassingen kunnen soms meer klanten opleveren.
Tenslotte kan je via HubSpot makkelijk bijhouden wie een contactformulier invulde, een chatbot op je website zetten en automatische mails laten sturen naar geïnteresseerde klanten.
Heb je ook nood aan data van je website?
Geef me dan een seintje via onderstaand contactformulier. Ik kan de tools instellen, we verzamelen enkele weken of maanden wat data en trekken dan conclusies. Met natuurlijk als doel jou meer klanten en omzet te geven!
[wpforms id=”99″]