Wie?
Als je het over Invictvs hebt, dan heb je het over Bart, de zelfstandige meubelmaker op maat in Leuven.
Bart maakt al zijn meubels op aanvraag én met passie. Reken daar nog zijn aandacht voor klantenservice en afwerking bij, en je krijgt handgemaakte producten zoals jij het droomde. Voor zowel binnen als buiten, van eettafel tot tuinbank of snijplank, in een rustieke-industriële stijl.
Opdracht?
Invictvs heeft sinds 2019 al een eigen website, maar de prestaties ervan waren voor Bart onduidelijk. Hoeveel bezoekers krijgt hij? En belangrijker: doen zijn websitebezoekers wat hij wilt? Of hoe moet hij zijn marketingstrategie afstemmen op zijn doelpubliek?
De opdracht was dus duidelijk: bezoekersdata verzamelen én interpreteren om zo Barts ideale marketingstrategie op te stellen. En het zal die strategie zijn die uiteindelijk voor meer klanten voor Invictvs zorgt.
Verzamelen van websitedata: waarom?
Voor een zaak als het Leuvense Invictvs is het belangrijk dat Bart weet wat bezoekers op de website van zijn meubelmakerij doen. Daarom verzamel ik websitedata om onder andere volgende vragen te beantwoorden:
- Welke pagina’s en informatie bekijken websitebezoekers?
- Welke diensten en producten worden er het meest bekeken?
- Wat voor soort productfoto’s trekken de meeste aandacht van de websitebezoekers?
- Welke diensten en producten leveren het meeste contactformulieren op?
- …
Het is duidelijk dat de antwoorden op deze vragen de mogelijkheid bieden om de website te verbeteren en zo ook de marketing van het bedrijf. Wat natuurlijk het einddoel dient: een betere service, efficiënter werken en meer verkopen.
Ik spoor trouwens ook eventuele problemen op, problemen die je niet meteen met het blote oog kan zien:
- Vinden websitebezoekers de info die ze zoeken of klikken ze snel weg?
- Vinden websitebezoekers de juiste manier om contact op te nemen?
- Maakt het design of bouw van de website het moeilijk om een offerte aan te vragen?
Ik zoek niet alleen naar opportuniteiten om meer aanvragen te bekomen, ik zoek door de analyse van websitedata ook proactief naar eventuele problemen op de website. Want geen enkele website is meteen perfect gebouwd.
Ik zoek niet alleen naar opportuniteiten om meer aanvragen te bekomen, ik zoek door de analyse van websitedata ook proactief naar eventuele problemen op de website. Want geen enkele website is meteen perfect gebouwd.
Hoe verzamel ik deze websitedata ?
Ik gebruik de basistools om websitedata te verzamelen: Google Analytics en Hotjar. Dit zijn gratis tools die ik vlot installeer via een andere, algemene tool: Google Tag Manager.
Dat ik Google Tag Manager gebruik heeft alleen maar voordelen: ik kan met deze tool vlot allerlei codes op de website toevoegen. Dat scheelt dus weer in werkkosten en zorgt voor een efficiëntere ontplooiing van de marketingstrategie.
Dé onontbeerlijke tool is en blijft natuurlijk Google Analytics. Die laat me een (anonieme) blik werpen op wat een bezoeker op de website doet. Ik krijg ook een beter zicht op de bron van bezoekers. Komen ze via Google, Facebook, Instagram of eerder een mailing? Met het antwoord op deze vragen kan ik inschatten wat potentiële klanten doen en stel ik de website en de marketingstrategie hier verder op in. Dat zorgt dus uiteindelijk voor meer klanten tegen hetzelfde marketingbudget en dus voor een verhoogde ROI. En dat wilt elke zaak bekomen, toch?
Verder gebruik ik ook Hotjar. Aan de hand van deze tool hou ik via heat mapping bij waar bezoekers op de website klikken en hoe ver ze scrollen. En dat voor zowel desktop als smartphone of tablet. Die info gebruik ik vooral om het design en de opbouw van de website verder te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Ik combineer op die manier Barts eigen smaak en visie met de harde datacijfers.
Bezoekersprofielen: welke bezoeker is een potentiële klant en welke niet?
Ik kan zoals hierboven verteld wel veel bezoekersdata voor Bart verzamelen, maar die data moet natuurlijk ook geanalyseerd worden. Het uiteindelijke doel is achterhalen wat de parameters van websitebezoekers zijn die het meeste kans maken ooit een klant te worden. Want het zijn die mensen die ik via een marketingstrategie naar Barts zaak Invictvs wil leiden. De data helpt dus bij het opstellen van de ideale bezoeker en waar ik deze in het gigantische internet kan vinden en bereiken.
De data helpt dus bij het opstellen van de ideale bezoeker en waar ik deze in het gigantische internet kan vinden en bereiken.
Een tool als Google Tag Manager gebruik ik om zogenaamde conversies te verzamelen. Ik hou dus bij wanneer een offerte wordt aangevraagd, een contactformulier wordt verzonden of op een telefoonnummer of emailadres wordt geklikt. Tegelijk hou ik ook bij welke zoekwoorden de personen die deze conversies uitvoeren in Google hebben gebruikt.
Uiteindelijk: een marketingstrategie
Uiteindelijk kom ik samen met Bart tot een krachtige marketingstrategie die gebaseerd is op data, en niet enkel buikgevoel:
- We weten op welke zoekwoorden we de website moeten richten om zo beter te scoren in Google en meer bezoekers aan te trekken
- We weten via welke bron de potentiële klanten naar de website komen: Google, Social Media, mail …
- We kennen de parameters van klanten die de hoogste kans hebben om een offerte aan te vragen of contact te leggen
Uiteindelijk kunnen we met al die data beslissen waar het marketingbudget het best wordt gespendeerd en hoeveel. We weten immers hoe gebruikers die de hoogste kans hebben om klant te worden bij Invictvs, het internet en de website gebruiken. We bieden voor hen dan ook uiteindelijk de beste advertenties, content en website aan om de weg naar het klant zijn te vergemakkelijk, te versnellen en voor Bart goedkoper te maken.
Contact: wil jij net zoals Bart ook meer weten over je eigen website en je marketingstrategie op punt stellen?
Geef me dan zeker eens een seintje via onderstaand contactformulier:
[wpforms id=”99″]