Over Inventarisatie Asbest
Bij Inventarisatie Asbest uit Leuven kom je terecht bij Bart, een aannemer die zich beroept op zijn maatwerk en persoonlijke totaalaanpak. Naast de creatie van meubels voor interieur en exterieur, is hij ook de nodige specialist voor het afleveren van de verplichte, asbestattesten. Een aparte invalshoek dus, die ook om een eigen marketingaanpak vraagt. Maar daar ben ik voor!
Doel
Inventarisatie Asbest levert met de asbestcertificaten een vrij nieuwe service aan. Daarom stelde ik met de klant een volledig nieuw marketingplan op.
Het doel was het verzamelen van leads: aanvragen om een asbescertificaat op te stellen. Dit vergt ook een leadproces dat het administratieve werk vergemakkelijkt.
Ook al heeft elk onroerend pand een asbestattest nodig, toch zijn niet alle doelgroepen even gemakkelijk bereikbaar. Enerzijds zijn er de particulieren, anderzijds de vastgoedkantoren, waarbij elke doelgroep aparte noden en dus aanpak heeft.
Uitvoering – particulieren
Om de particulieren het beste te bereiken werd een website gebouwd én geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Zo werden de nodige webpagina’s geschreven en verrijkt met het nodige beeldmateriaal op basis van een uitgebreid keywordonderzoek. Ook het verzamelen van relevante websitedata werd ingesteld. Op deze manier werd de gehele website conform de laatste SEO-regels op punt gezet.
Niet enkel het behalen van leads, in dit geval aanvragen tot offertes, was hierbij van belang. Aangezien het asbestattest vrij recent in het leven werd geroepen, was ook het informeren over het belang en verplicht karakter van dit certificaat van belang. Een goede balans tussen informeren en converteren tot een offerte-aanvraag was dus nodig.
Uitvoering – vastgoedkantoren
Veel particulieren gaan niet zelf op zoek naar een asbestdeskundige, maar spreken het vastgoedkantoor dat hun onroerend goed verkoopt aan om een contactpersoon te vinden. Daarom moet Inventarisatie Asbest ook bij de immokantoren top of mind zijn.
Ook met die factor werd rekening gehouden bij de opbouw, copywriting en optimalisatie van de website.
Een bijkomende strategie was de meer persoonlijke stap naar de vastgoedkantoren. E-mailcampagnes, persoonlijke salesbezoeken en een opvolgingstraject (sales funnel) waren daarom een noodzakelijke aanvulling. Een tool als Hubspot was hierbij de ideale opvolging voor mailings, contacten en de status van leads.
Het verhaal gaat verder…
Ondertussen staan de website en de sales funnel zo goed als op punt.
Maandelijks krijgt de website een seo-check om de online zichtbaarheid op peil te houden.
De verzamelde websitedata wordt maandelijks geanalyseerd om zo de gebruikerservaring te verbeteren.