Al vele cursisten in Vlaanderen volgden een opleiding aan het CVA: het Centrum voor Avondonderwijs. De cursussen die ze aanbieden gaan immers heel breed: van beauty opleidingen tot marketing. En laat ikzelf er nu al sinds 2016 de docent voor opleidingen digitale marketing zijn.
Welke opleidingen geef ik zoal?
De focus van mijn opleidingen ligt op digitale marketing. Enerzijds geef ik de opleidingen ‘SEO – Scoren in Google’ en anderzijds de opleiding ‘Google Ads’.
Voor de geïnteresseerden naar online advertenties zijn er zelfs twee soorten opleidingen, afgestemd op het kennisniveau. Zo is er een korte basiscursus en een langere cursus Google Ads met meer diepgang.
Een cursus duurt 3, 5 of 8 lessen van telkens 3 uur. Ik geef ze ‘s avonds, 1 avond per week, op locatie maar ook online.
Mijn werkwijze
Gebaseerd op de feedback die ik op het einde van elke cursus vraag, heb ik mijn werkwijze in al die jaren telkens weer verbeterd. Onze manier om met het internet om te gaan verandert immers constant, dus ook de opleidingen moeten up to date zijn.
Mijn doel met deze cursus is altijd hetzelfde: een cursist niet enkel de theoretische kennis geven, maar ook in staat stellen om zelf aan de slag te gaan. De inhoud is dus afwisselend theoretisch en praktisch, met hier en daar een bijbehorend taakje om de cursist aan te zetten om al tijdens de opleiding te starten met digitale marketing. Op die manier kan ik meteen ook probleempjes bij de opstart mee oplossen. Het gebeurt altijd wel dat cursisten voor en na, of zelfs maanden nadien per mail, nog een vraagje stellen. Vragen die ik zonder probleem beantwoord.
Daarnaast luister ik tijdens de eerste les ook naar de noden en doelen van de cursisten. Zo weet ik voor de komende lessen waar ik klemtonen kan leggen of welke voorbeelden uit mijn praktijkervaring ik kan gebruiken. Zo leren we niet enkel bij over SEO en SEA, maar passen we het meteen toe op de realistische situaties van de cursisten.
Uiteindelijk zijn er enkele taken en een eindexamen. Ook hier draait het niet enkel om theorie, maar ook om het ‘kunnen’ en om het nodige inzicht te hebben. Zo gaan enkele vragen over situaties waarbij cursisten aangeven welke digitale tools ze as oplossing kunnen gebruiken, denk aan een zoekwoordentool, of geef ik een grafiek waarbij ze hun inzicht op internetgedrag kunnen aantonen. Als de meerderheid via smartphone naar je website surft, dan moet iedereen goed beseffen dat die website ook mobiel duidelijk bezoekbaar moet zijn. Dat klinkt logisch, maar vaak heeft de helft van de cursisten een niet-mobiele website.
Les geven: een passie
Naast avondschool voor SEO en SEA geef ik ook nog les in het secundair onderwijs. Maar ook opleidingen op maat voor een bedrijfsteam of zelfs maar voor enkele individuen is iets wat ik graag doe. Zolang ik mensen maar kan verder op weg kan helpen.