Klant: voor mijn eigen geschiedenisblog Historicus Rob schrijf ik regelmatig nieuwe artikels over allerhande historische onderwerpen.
Doel: het doel is om zoveel mogelijk lezers te bereiken. Daarom moet elk artikel geoptimaliseerd (SEO) worden voor de nodige belangrijke keywords per thema.
Mijn eigen (blog)website
De website en blog voor ‘Historicus Rob’ heb ik zelf gebouwd. Je ziet er hier een voorbeeldje van.
Ik heb deze website gemaakt met WordPress, het juiste ‘thema’ en zelf geschreven en geoptimaliseerd.
De website krijgt als resultaat nu maandelijks een 3000-tal geïnteresseerde bezoekers over de vloer.
Scoren in Google met belangrijke zoektermen (voorbeeld 1)
De website die ik heb gemaakt is een geschiedenisblog. Het is dus wel logisch dat ik probeer te eindigen in de top 3 van de Google zoekresultatenlijst voor de zoekterm ‘geschiedenisblog’.
Zoals je in de screenshot kan zien, lukt dat aardig. Want er is wel wat concurrentie van persoonlijke geschiedenisblogs,maar ook van geschiedeniswebsite van steden of gemeenten.
Scoren in Google met belangrijke zoektermen (voorbeeld 2)
Natuurlijk is het ook belangrijk om op zoektermen te scoren die door véél websitegebruikers worden gezocht. Het nadeel hierbij is dat er natuurlijk ook veel concurrenten dit proberen en het dus moeilijk is om digitaal vindbaar te zijn.
Een voorbeeld dat ik je hiervan kan geven is mijn websitepagina over de Guldensporenslag. Naast deze veelgezochte algemene zoekterm scoort deze pagina ook hoog op combinaties (zogenaamde long tail keywords) zoals bijvoorbeeld ‘Guldensporenslag 1302’ of ‘Brugse Metten’.
Lokaal scoren in een gemeente (voorbeeld 1)
Maar ook voor lokale gemeenten en steden lukt het met de nodige optimalisaties om zichtbaar en vindbaar in Google te worden. (de ene zoekterm is de andere natuurlijk niet).
Zo zie je in de screenshot dat ik via mijn eigen website in Google op de 2de positie sta voor de zoekterm: ‘geschiedenis lanaken’.
Elke Lanakenaar die in Google zoekt naar de geschiedenis van de gemeente zal mijn website dus in de zoekresultatenlijst zien.
Het is ook de eerste website na Wikipedia. De kans is dus groot dat veel geschiedenisliefhebbers uit Lanaken mijn website bezoeken. En aangezien ik over deze gemeente schrijf, zijn dit dus de relevante bezoekers die ik zoek.
Lokaal scoren in een gemeente (voorbeeld 2)
Maar het is niet enkel voor de gemeente Lanaken dat ik verschillende websitepagina’s hoog zichtbaar in Google heb.
Ook voor de andere gemeente in deze regio, Gellik, ben ik online vindbaar en zichtbaar.
En wanneer je websitepagina bedoeld is voor lokale mensen, dan hoeft ze ook enkel in deze gemeente of stad te scoren. Maar dan wel hoog, zodat je zoveel mogelijk potentiële bezoekers (klanten) aantrekt!
Wil je ook lokaal zichtbaar zijn?
Zoals je ziet is het dus mogelijk én nodig om lokaal zichtbaar te zijn. Als je in Google zoekt stemt de zoekmachine immers haar zoekresultatenlijst af op je locatie én je doelpubliek zoekt natuurlijk ook in de eigen gemeente.
Wil je dus lokaal beter zichtbaar en vindbaar zijn op het internet? Neem dan zeker eens contact met me op:
[wpforms id=”99″]